1925:ピカソ・フジタ・ヤクシジ
― むすび100年前
1925: Picasso, Foujita and Yakushiji, Connecting 100 Years Ago
会場/大原美術館本館5・6室
Venue/Ohara Museum of Art, Main Gallery, Rooms 5 & 6
今から100年前の人々は、何を見て、考え、受け止め、創り出していたのでしょうか。目の前を自動車が通り過ぎ、汽車、汽船や飛行機による移動が身近になる。また、ジェンダー、階級や民族の枠組みを飛び越える新しい女性ギャルソンヌ、ないしはモボ・モガが街を歩く。家ではスイッチひとつで、ラジオから世の中の出来事を知ることができる。このような100年前とは、未曽有の戦禍からの回復と第二次世界大戦へと向かう産業発展を背景とした束の間の好景気のさなか、懐古(内)とグローバリズム(外)や個と大衆といった両極を、エネルギッシュに行き来しながら人々が世界観を広げていった時代だったのです。
また、時代に呼応するかのように「アール・デコ」と呼ばれる、直線的で幾何学的なパターンを原色で彩る表現様式が登場しました。その機能的で合理的な美しさは、絵画、彫刻のみならず、建築、ファッション、舞台芸術、写真や映像など、様々なかたちを通して、人々の感情や意識を揺さぶり、フランスを中心として世界中に広がりました。さらに、この動向の頂点が、1925年にパリで開催された現代産業装飾芸術国際博覧会(アール・デコ博覧会)だったのです。
本展は、「1925」をキーワードに1世紀前の「今」にアートを通してアクセスすることを試みるものです。あらゆるジャンルを越境するアール・デコ様式とその同時期に創造された芸術を、大原芸術財団のコレクションを軸に国内で所蔵される貴重な作品・資料とともに展覧していきます。その中心は、パブロ・ピカソ(1881-1973)、藤田嗣治(1886-1968)、そして薬師寺主計(1884-1965)。ピカソと藤田が1925年にパリでそれぞれ制作した作品に迫り、さらに建築家の薬師寺が手がけた中国銀行旧本店、大原美術館本館、大原家旧別邸 有隣荘におけるアール・デコによる建築やインテリア、家具調度品などを紹介します。薬師寺は、日本の建築やインテリアにアール・デコ様式を取り入れた先駆者でもありました。
ピカソ、藤田、そして薬師寺――これら三人の表現者を点として100年前を結ぶという本展での、当時の空気に触れるという体験が、皆さまのこれからの100年を考えるきっかけにつながれば幸いです。
What did the people living one hundred years ago see, think about, take in, and create? Cars went by, and transit by train, ocean liners, and airplanes became part of the people's daily life. New garçonnes transcending the frameworks of gender, class, and race or mobo, moga (modern boys and modern girls) could be seen walking on the streets. At home, simply by turning a switch on, you could learn about worldwide incidents on the radio. Such was the situation one hundred years ago, in the midst of a brief period of prosperity backed by recovery from unprecedented war damage and industrial development heading toward the Second World War. It was an era during which people expanded their views of the world while moving energetically to and fro between the two poles of nostalgia (inward) and globalism (outward) or the individual and the mass.
As if in response to the times, a style of expression giving flair to linear, geometric patterns in primary colors called “Art Deco” emerged. Its functional and rational beauty jolted the people's emotions and awareness not only through painting and sculpture but a variety of genres including architecture, fashion, stage art, photography, and screen images. From France, it spread all over the world. The climax of this trend was the International Exhibition of Modern Decorative and Industrial Arts (Art Deco Exposition) held in Paris in 1925.
With the year 1925 as the keyword, we have attempted to access the “now” of a century ago through art and archaeology. The Art Deco style, which transcended all genres, and art created during the same period are shown with focus on the Ohara Museum of Art Collection and additional artworks and archives from other collections in Japan. At the center are Pablo Picasso (1881–1973), Léonard Foujita (1886–1968), and Yakushiji Kazue (1884–1965). Paintings each produced by Picasso and Foujita in 1925 are on show. The architect Yakushiji's Art Deco designs for the architecture, interior, furniture, etc. in the former headquarters of the Chugoku Bank, the main building of Ohara Museum of Art, and Villa Yurinso are shown too. Yakushiji was a pioneer in incorporating the Art Deco style into Japanese architecture and interior design.
Picasso, Foujita, and Yakushiji—this exhibition connects these three artists as points, linking them to one hundred years ago. We hope the experience of coming into contact with the atmosphere of the time will lead to an opportunity for you to think about the one hundred years to come.
プロローグ
Prologue
モーリス=ピラール・ヴェルヌィユ『カレイドスコープ:抽象的装飾 20葉に87の模様』1925年、京都工芸繊維大学美術工芸資料館
Ad. & Maurice-Pillard VERNEUIL, Kaléidoscope: Ornements Abstraits: quatre-vingt-sept motifs en vingt planches composés, 1925, Museum and Archives, Kyoto Institute of Technology
木喰《十一面観音菩薩坐像》1801年、倉敷民藝館
MOKUJIKI, Wooden Seated Eleven-faced Kannon Bodhisattva, 1801, Kurashiki Museum of Folk Craft
1
先進と回帰
Progress and Return to Order
アルベルト・ジャコメッティ《キュビスム的コンポジション―男》1926年
Alberto GIACOMETTI, Cubist Composition(Man), 1926
神原泰《ヴェルレーヌの「女と猫」》1923年
KAMBARA Tai, “Woman and Cat” by Verlaine, 1923
2
ピカソとフジタ
-パリと異邦人
Picasso and Foujita: Paris and Étranger
パブロ・ピカソ《鳥籠》1925年
Pablo PICASSO, Bird Cage, 1925
© 2025 - Succession Pablo Picasso - BCF (JAPAN)
藤田嗣治《舞踏会の前》1925年
Léonard FOUJITA, Before the Ball, 1925
© Fondation Foujita / ADAGP, Paris & JASPAR, Tokyo, 2025 C5137
3
ヤクシジ
-アール・デコを伝えた建築家
Yakushiji, the Architect Who Brought Art Deco style to Japanese Architecture
大原美術館本館設計図 正面各部詳細、竣工時
Design Drawing for the Main Building of the Ohara Museum of Art (Detailed Front View), at the time of completion
有隣荘洋間
Yurinso, Western-style Room
図版に所蔵先の明記のないものは、すべて(公財)大原芸術財団のコレクションです。
All works without mention of the collection belong to the Ohara Art Foundation.